Envis orkidé


Min dotter har en envis orkidé, en Phalaenopsis, som blommar oavbrutet. Fotot är taget under påskhelgen, då jag var blom-/kaninvakt. Som en del av er vet har min dotter en son och jag ett barnbarn, som inte är med oss längre. Han föddes med ett mycket svårt hjärtfel och dog bara några veckor gammal. När han skulle fyllt tio år (för ett par år sedan) köpte jag denna orkidé till min dotter och hennes familj för att fira hans minne. Blomman hade då tre stänglar och blommade med stora, ceriseröda blommor. Sedan dess har orkidén haft blommor hela tiden. Ständigt kommer nya knoppar, nya stänglar eller nya stänglar på en gammal stängel.

Orkidén köpte jag hos mina vänner i blomsteraffären i Arjeplog. Det är också värdefullt att orkidéen är köpt i Arjeplog, som vi alla har i hjärtat. Det är något visst med Arjeplog och Lappland, där vi bott en viktig del i vårt liv.

Vädret är mulet idag och rätt svalt. Jag ska ta med mig kameran och gå ut en stund för att se vad som vaknat till liv ute. Jag tror att det händer saker hela tiden i naturen nu. Jag vill inte missa någonting. Igår var dotterdottern M-a här. Hon var förkyld och febrig, så det blev inget besök i naturen.

~ av Ingegerd på 03 maj 2011.

Kommentera

 
