Blåkrage


I mataffären hittade jag en liten blåkrage igår. Den har några utslagna blommor och ett oändligt antal knoppar. Blommorna är ca 2 cm i diameter, alltså ganska liten, men så otroligt underbar med sin vackra blåa färg.

I natt har jag haft den inomhus. Vädret är litet kyligare än tidigare, så den får vara inne på nätterna och ute på dagarna så länge vädret är någorlunda hyfsat.

odla.nu kan man få tips om skötsel av nästan allt i växtväg. Där läste jag just att denna lilla blomma inte gillar blåst. Den får stå i mitt lugnaste hörn på balkongen, där jag innerligt hoppas att den ska trivas. Att slippa blåst här vid Storsjön är inte så lätt. Det känns som om det alltid blåser litet grann. Jag ska verkligen försöka ta hand om min lilla blåkrage på bästa sätt. Först ska jag nog plantera om den i en större kruka. Och ta in den på nätterna ännu ett tag.

Jag önskar er alla en riktigt skön maj månad!

~ av Ingegerd på 01 maj 2011.

2 svar to “Blåkrage”

  1. Åh, den är verkligen fin den lilla blåkragen. Den har jag haft i en balkonglåda flera somrar och den blir jättefin! Blommar hela sommaren, lockar till sig blomflugor också, när det är varmt 🙂

  2. Tack, Ulla! Ja, den är ny för mig. Har inte ens sett den förut.

Kommentera

 
