Backskärvfrö


Det är inte särskilt mycket som kommit upp ännu i naturen. Jag är ute på spaning varje dag för att se vad som händer. Jag hittade i alla fall till slut en liten backskärvfrö, men den har precis kommit upp ur jorden och bara några få blommor har slagit ut. Den är ca 5 cm hög ännu så länge. Det är fullt med knoppar i mitten och till slut blir det en hel boll med små lilatonade blommor och hela växten blir ca 20 cm hög. Denna lilla blomma får jag nog återkomma till!

Mina kvistar jag tog från brasan vid hamnen häromdagen är troligen hägg. Nu syns knopparna tydligare och jag har sett flera häggbuskar i ungefär samma stadie litet här och var. Måtte nu knopparna slå ut och blommorna sprida sin väldoft på min balkong.

Jag hoppas att ni är där solen är!

~ av Ingegerd på 27 april 2011.

Kommentera

 
