Allergi


Klibbal – hanhängen

Vädret här vid Storsjöns strand har varit alldeles underbart i flera dagar. Jag njuter i fulla drag över att snön är borta och att våren gör sig påmind mer och mer. Jag är ute och går med kameran för att riktigt hänga på låset när blommorna och all växtlighet börjar leva upp igen. Igår gick jag en sväng ner mot den lilla bäcken, som rinner utmed sluttningen. Där hittade jag bl a en klibbal, som blommar just nu.

Klibbal – honblommor

I solskenet såg hanhängena nästan ut som om dom vore av guld. Klibbalen stor nere vid vattnet, så jag fick hängena och blommorna i precis lagom ögonhöjd. Det var riktigt vackert i solskenet. Det blev ganska många foton. Titta bara så fina dom små mörkröda honblommorna är!

Fjolårets kottar

Alens kottar är små och väldigt jämna och sitter några i klase. Deras färg skimrade också i guld i solskenet. Några blad syntes ännu inte till.

Jag hade nästan glömt att jag är väldigt allergisk mot klibbal. Det är åratal (nästan på hedenhös´ tid) sedan jag testades för allergi och jag var mest allergisk mot al av allting. Då är det ju inte bra att sticka in huvudet och ta närbilder i en blommande al. Det kommer ont efteråt. Ögonen blev riktigt röda och rann hela kvällen. Jag såg ut som om jag hade varit på världens fest kvällen före. Då blir man ju besviken över att inte ha varit på någon fest och haft trevligt utan bara stuckit huvudet in i en klibbal i sin iver att fotografera våren. Jag fick leta upp mina allergitabletter och idag känns det något bättre. Jag ska inte utmana klibbalen igen.

Jag har mina sommarblommor ute på balkongen hela dagarna nu och tar in dom på kvällen. Vi har haft rätt sköna nätter också under några dagar så jag hade kanske inte behövt ta in blommorna. Men det kommer säkert kyliga nätter igen och jag är litet rädd om blommorna.

Hoppas ni också har det skönt i sommarvärmen!

~ av Ingegerd på 26 april 2011.

Kommentera

 
