Tips, någon?


Min lilla fuchsiastickling växer så det knakar. Den har blivit ca 20 cm från krukkanten och har redan kommit med knoppar i toppen. Nu till problemet. Ska jag toppa skottet för att få sticklingen att grena sig mera eller grenar sig fuchsior ändå så det blir en fyllig planta till slut? Det svider i hjärtat över att eventuellt behöva knipsa av toppen och därmed skicka knopparna till dom sälla jaktmarkerna. Just nu tänker jag inte knipsa av toppen, men kanske någon har en idé om vad som är bäst!

Jag berättade tidigare om att jag plockat grenar ur brasan, en stor hög med avsågade grenar, som låg nere vid hamnen. Jag satte grenarna i vas i hopp om att få knopparna att öppna sig så jag fick reda på vad jag hade plockat. Nu visar sig små smala blad och i mitten sitter en stor klase med knoppar. Jag har tittat i mina blomböcker men ännu inte kommit på vad det kan vara. Jag får nog vänta till knopparna öppnar sig mera och förhoppningsvis blommar. Kanske ska jag ställa ut riset på balkongen så det inte vissnar lika snabbt som det kan göra inomhus.

Tips, någon? Jag tackar på förhand!

~ av Ingegerd på 25 april 2011.

Kommentera

 
