Musboet på balkongen


Jag har försökt övervintra tre blommor under kartongen uppe till vänster på fotot. Nu när solen och våren har närmat sig var jag nyfiken på hur det hela hade gått.

Över kartongen hade jag lagt en dubbelvikt trasmatta och över detta dubbelvikt plast. Båda hade jag stoppat in under kartongen och satt några krukor på så det inte skulle blåsa bort. Nåja, jag lyfte på plasten och såg att någon ätit sig igenom den. Därunder föll en mängd frön ut från den dubbelvikta sidan av mattan och jag började ana ugglor i mossen. Mycket riktigt mattan var också vältuggad tillsammans med en väldig massa tidningspapper. Jag tog bort mattan och skakade ut den litet och hoppades att jag skulle slippa se något levande falla ut. Nejdå, inget levande, men i blandningen låg en väldig massa muspluttar. Jag hoppas det inte var råttor. Jag vet inte riktigt om jag kan avgöra det enbart med alla dessa pluttar, men jag håller på möss så länge. Var alla dessa tidningsstrimlor kom ifrån har jag ingen aning om. Jag har inte haft en enda tidning på balkongen, men kanske grannen har sina tidningar där.

Boet måste ha varit ganska ombonat för de små mössen och tillgången på mat oändlig då jag matat fåglarna på balkongen hela vintern. Undrar just hur många möss jag har fött upp under vintern? Och hur många dom kan bli under sommaren?

Nej, blommorna klarade sig inte. Möjligen min lewisia, som ser ut som om den eventuellt skulle kunna ta sig, men inte kärleksörten och stjärnflockan. Dom var bortmöglade. Inuti kartongen har mössen inte varit, där finns inte ett tuggspår. Men jag kommer inte övervintra blommor på balkongen igen. Kanske inte heller mata fåglar om det drar till sig möss på detta sätt. Huvva!

Jag önskar er alla en trevlig Påskdag!

~ av Ingegerd på 24 april 2011.

Kommentera

 
