Världens minsta bukett


Jag har inte så mycket att komma med idag, men något litet blir det ändå. Igår var barnbarnen här. Deras föräldrar var upptagna med jobb och barnen kom till mig. När dom kom hade dom plockat två små tussilago nästan utan skaft. Dom påpekade att dom plockat försiktigt och inte dragit upp några rötter (det är jag väldigt noga med). Jag fick leta upp min allra minsta vas och satte den lilla underbara buketten på matbordet i köket. Med vas och allt är den ca 1 decimeter hög.

Tidigare på dagen hade jag varit ute och fixat en del saker. Jag var om igen på besök vid handelsträdgården för att ”kolla läget”. Jag ville ha en ampel med penséer. Dom var inte riktigt till försäljning ännu, men jag fick köpa en ändå. Nu blev det en blålila pensé tillsammans med en vit och en som ännu inte visat ”sitt rätta jag”. Tänk så fint det blir bara man får ut några blommor på en ännu så länge ostädad balkong. Balkongen ska jag röja ordentligt under påskhelgen.

Pojkarna ville hoppa i badkaret och leka en stund. Varmt skönt vatten med bubblor är väldigt uppskattat. Dom slaskar med gamla, tomma schampoflaskor och några andra badleksaker jag har. Barnbarnen och jag åt sedan middag med den lilla buketten på matbordet. Spagetti och köttsås gick åt i svindlande fart. Så blev barnbarnen hämtade och lugnet härskade igen.

Här är mulet. Det har varit minusgrader i natt. Enligt väderrapporten ska det bli en del sol idag. Vi får väl se hur det blir med det.

Glöm inte njuta av denna årstid! Den går så illa fort förbi! Stanna upp och andas och känn dofterna!

~ av Ingegerd på 19 april 2011.

3 svar to “Världens minsta bukett”

  1. Å, de där tussilagobuketterna med alldeles för korta skaft är de finaste av dem alla, de andas vår och barn och glädje. I dag ska jag bara andas, lukta vår och krama barn.

    KRAM!

  2. Det är de små söta buketterna som är de allra finaste, speciellt när man fått dem av sina barnbarn 🙂 Härligt.

Kommentera

 
