Dotterns pajas


Dottern, som också bor här i närheten, köpte en orkidé för säkert två, kanske tre år sedan. Det är en Zygopetalum, som också kallas pajasorkidé. Den har underbara bruna och rödlila färger och doftar underbart. Den har sett tämligen försynt ut under en längre tid, men nu har den skjutit upp en stängel med en blomma och en knopp. Blomman slog ut igår på dottersonens nioårsdag. Jag hade bara lilla kameran med mig så bättre foton finns det nog. Jag ska vara kaninvakt under påsken. Då kan jag passa på att ta nya foton med min systemkamera.

Dottern har sina fyra orkidéer i köksfönstret, där det är kvällssol. En av orkidéerna, en Phalaenopsis, har blommat nu i nästan två år. Utan något vidare uppehåll. Nya knoppar kommer hela tiden och stora, mörkt ceriserosa blommor visar sig i all sin prakt. Ibland har man tur med plantor! Den tredje orkidén, en ljusrosa Phalaenopsis, med mindre blommor, blommar också just nu och den fjärde orkidéen (vit med cerisefärgat svalg) kommer med en ny stängel från plantan och dessutom kommer en ny stängel på den gamla stängeln. Jag tror att min dotter har hittat ett perfekt fönster för sina orkidéer. Jag hade hennes orkidéer på konvalescens vid några tillfällen tidigare, men det behövs inte längre.

Detta betyder ju att man inte får ge upp på sina orkidéer även om dom ser ut som om dom aldrig tänkte blomma igen.

~ av Ingegerd på 17 april 2011.

Kommentera

 
