Lila ranunkel


Jag har hittat denna underbara lila ranunkel i kruka hos den närmaste handelsträdgården. Ranunkel är en blomma jag särskilt beundrar dels för alla deras vackra färger, dels för hur blommorna är sammansatta med alla sina otaliga kronblad i perfekt ordning.

Kronbladen sitter i lager på lager i otaliga mängder och bildar denna fantastiska välfyllda blomma.

Kronbladen ser nästan ut som små hjärtan. Det ser man bäst så här litet från sidan.

Jag ska plantera om den i en större kruka. Jag hoppas plantan kan växa till sig och bli riktigt frodig i sommar. Flera foton på den praktfulla blomman kommer så småningom. Ännu så länge står den ute på balkongen på dagarna vid ”tjänlig väderlek”. Jag tar in den på natten ännu så länge. Jag vill inte att denna skönhet ska fara illa.

Jag har flera gånger köpt ranunkel som snittblomma för att fotografera, både vita, rosa och gula. Jag hoppas att jag kan ta ett riktigt perfekt foto på min lila ranunkel under sommaren. Kanske ett foto jag kan göra en förstoring på.

Idag ska jag ut på blåsippsspaning igen. Jag var ute en snabbis igår och fotade en knopp som var sååå nära att slå ut. Jag har hittat en riktig blåsippsbacke alldeles i min närhet, där det kommer att bli riktigt blått längre fram. Ännu var det dock mest blad och någon enstaka liten knopp. Återkommer med foto.

 

~ av Ingegerd på 14 april 2011.

Ett svar to “Lila ranunkel”

  1. Vilken härlig färg! Jag var nära att köpa ranunkel igår när vi handlade lite påskblommor, men det blev en ny suckulentväxt, från Madagaskar, istället.
    Ska bli kul att se dina blåsippsbilder 🙂

Kommentera

 
