Fula miner


M-a kom först idag

Idag har jag varit barnvakt. Barnbarnens föräldrar skulle shoppa på egen hand och barnen kom till mig på eftermiddagen. Ja, M-a och M-s droppade in för egen maskin, men M-x for jag och hämtade litet senare. Jag fixade mellanmål och pratade med dom en stund.

M-s droppade in som Nr 2

M-s´ foto på den fula minen blev för suddig, så jag valde ett foto där tuggummit hade brett ut sig över nästan hela ansiktet i stället. Han var rätt lycklig över att han inte hade någon läxa. Jag satte på en film och lämnade dom stora.

M-x, den lilla tjatterapan

Jag hämtade M-x på dagis och han pratar överlyckligt hela tiden. O-av-bru-tet! Pigg och glad hoppade han i alla vattenpölar han såg. Vi for förbi ICA och handlade litet grann. Han tog en liten rullvagn med handtag, tjattrade sig igenom affären och for före mig och visade vägen när jag talade om vad vi skulle ha. Han fick välja och så lastade han i vagnen. Vi betalade och for hem.

Så fikade alla barnen och jag. M-a läste sin engelska-läxa högt för mig. Hon ska vara elefant i en pjäs tillsammans med någon som spelar giraff. M-s hade läst ut läseboken och tyckte inte han skulle göra någon läxa idag, bara mysa.

Eftersom jag har tapetserargrejor på hela köksbordet var vi ju tvungna att äta i vardagsrummet framför TV´n. Det är rätt stort för dom. Det blev det gamla vanliga, förstås, makaroner och köttbullar med småtomater, gurkskivor och spetspaprika. M-x frågade efter maten om jag inte hade någon glass. Ja, kanske, men det är inte mycket. Det räckte precis till oss alla.

M-a och M-x såg på film, men M-s som är litet naturintresserad lånade min kikare och försökte få fåglar i fokus. Jag tror jag får hjälpa honom litet mer nästa gång.

Min dotter kom och hämtade sina små och for hemåt! Jag återställde mitt lagom röriga hem och soffan blev min igen! Min rygg är inte vad den helst skulle varit idag, så det blir horisontalläge i kväll.

Jag fortsätter nog att ta bort bård och tapetsering i morgon. Tills dess gör jag inte ett dugg!

Jag har väckt min andra blogg till liv igen – Kids and Orchids. Jag har många orkidéer hemma och jag kommer också att fotografera så många vilda orkidéer jag kan i sommar. Titta gärna in där! Jag kommer att uppdatera bloggen en del. I högerkolumnen, under ”Sidor”, kommer det finnas foton på både orkidéerna hemma (ska lägga in några foton under dagen) och dom vilda orkidéerna ute i naturen (jag lade in några foton där igår kväll).

~ av Ingegerd på 21 mars 2011.

Ett svar to “Fula miner”

  1. Har M-x läsläxa? Eller blandade du ihop namnen? S kan skriva några namn, men läsa känns avlägset. Vad kul att få se lite bilder på dem. Saknar dem, ja er allihop såklart.

    KRAM!

Kommentera

 
