Nu är jag på G


Dom två första våderna är uppe

I förmiddags började jag med att ta bort bården på ovanstående väggsnutt. (Gardinen drog jag undan innan jag startade.) Jag visste inte riktigt hur det skulle fungera, så jag ville ha gott om tid att fundera och testa. Jag började med att göra några rispor med en kniv så att en våt trasa skulle ha litet större effekt. Jag blötte på med halvblöt trasa ett par gånger och testade litet emellanåt. Det var faktiskt inga större problem att få bort bården utan att tapeten under lossnade också. Så spacklade jag litet för skarven mellan den översta och understa tapeten var inte snygg under bården. Slipade litet, torkade bort litet damm och så började jag med tapetseringen.

Närbild på min skimrande tapet

Jag har aldrig tapetserat förut. I mitt förra liv fick jag vara hantlangare, men nu j….r skulle jag göra det själv. Jag funderar väldigt mycket innan jag drar igång något, så det tar litet tid mellan dom olika faserna. Nåja, på med lim och så upp med den första våden. Jag måste gnälla litet också. Min stege är alldeles för stor, klumpig och ”bredbent” och jag kommer för långt ifrån för att kunna fixa på bästa sätt. Jag når inte upp till taket om jag står på en stol, måste alltså ha stege. Men det hade räckt med en som var betydligt lägre och inte vägde bly.

Nu lugnar jag mig för idag. På andra sidan dörrhålet måste jag fortsätta ta bort bården på en mycket längre vägg och det tar säkert litet tid. Så ta bort bård i morgon blir precis lagom. På eftermiddagen kommer M-s hit för läxläsning igen och då har vi annat för oss.

Jag kan se framför mig hur detta kommer att se ut, fräscht, ljust men ändå enkelt. Det kommer att bli mycket snyggare i vardagsrummet när detta är klart. Då ska jag göra en rejäl städning, putsa prydnadssaker och skaffa en fin orkidé, som blommar.

Hoppas ni alla får en skön vecka i vårsolen!

 

 

 

~ av Ingegerd på 20 mars 2011.

Ett svar to “Nu är jag på G”

  1. Kul att du är igång. Kommer att bli hur snyggt som helst ju!

    Kram A

Kommentera

 
