Dyra vitaminer


Mungböngroddar

Man ska ju äta vitaminer, sägs det! Alla borde bli friska och starka och få ett bättre liv bara dom åt vitaminer. Oftast menar dom då sådana dyra vitaminer man köper på burk och ska ta en om dan. Och det sägs dessutom att det spelar ingen roll alls om man tar dom eller inte. Så jag vägrar! Jag groddar i stället. Något krispigare än lagom groddade mungbönor finns inte. Och användningsområdena är bara begränsade av fantasin. I sallader, grytor, på mackor, som snacks och säkert många fler.

Smörgåskrasse på G

Jag har även smörgåskrasse på gång. Dom förra fröna jag blötlade grodde aldrig. Jag misstänker att dom fröna var litet för gamla. Igår kväll sådde jag nytt ur en annan påse. Vi får väl se hur det går med det. I vilket fall som helst är det jättegott med smörgåskrasse som grönsak på mackor.

Groddburk med fröpåse

Idag kom också den groddburk  jag beställt via internet. Den har jag precis öppnat och inte hunnit få igång ännu, men snart så. Jag beställde även en påse frön från blandade grönsaker, bl a rädisfrön. Har ni någon gång smakat groddade rädisfrön? Inte? Gör det!

Färskare och krispigare grönsaker än detta kan man inte få tag på. Nu ska jag bara lura mina små att äta mer ”kaninmat”, så dom får oanade krafter till sommaren.

Näe, inga dyra burkar med vitaminer i tablettform för min del, tack! Jag önskar er alla en trevlig helg!

 

~ av Ingegerd på 11 mars 2011.

2 svar to “Dyra vitaminer”

  1. Nu är jag här igen 🙂
    Jag groddar också, det är verkligen jättegott och nyttigt. Färskare grönsaker kan man ju inte få.
    Däremot så äter jag gärna lite extra D-vitaminer på vintern. Det är svårt att få i sig tillräckligt av det med bara maten.På sommaren ser ju solen till att man får sitt behov av D-vitaminer tillgodosett.
    Det finns bra och billiga D-vitaminer på apoteket. Sägs vara bra mot immunförsvaret också.

  2. Tack, Ulla!
    Så långt som till D-vitaminer har jag faktiskt inte tänkt. Det ska jag komma ihåg till nästa vinter! Det kanske inte är fel!

Kommentera

 
