Alstroemeria


En mörkröd/lila alstroemeria pryder mitt köksbord just nu. Alstroemerian är en relativt ny favorit hos mig. Jag har köpt andra färger tidigare och blomman är så rolig att fotografera. Jag är fascinerad av alla detaljer inuti blomman med både ståndare och pistiller och alla små streck som ytterligare förhöjer utseendet. Denna blomma står ganska länge i vas och man hinner ta mängder med foton från alla möjliga håll. Jag ska fortsätta idag att ta foton.

Här har det blåst så in i vassen i flera dagar. Igår smälte/töade hela samhället på en gång. På förmiddagen kom det ett stilla regn, som snabbade upp töandet och vägarna, som säkert hade två decimeter is/snö, som förvandlades till två decimeter snöslask och vägarna blev väääldigt spåriga. De mindre gatorna plogades aldrig och att hämta barnbarn på dagis och skola blev ett äventyr. Vi visste inte om vi skulle bli stående i snöslasket utan möjlighet att fara vidare. Barnbarnen jublade i baksätet när Pärlan for i dom tidigare gjorda hjulspåren och slant hit och dit utan styrsel. När jag till slut åkte hem till mig var min gata i stort sett oframkomlig med enorma hjulspår och snöslask upp till ”magen” på bilen. Snösvängen lyste med sin frånvaro. Om inte vägarna plogas idag blir det verkligen jobbigt att ta sig fram. I natt har eländet frusit och jag tänker inte ge mig ut i djupa, tillfrusna hjulspår.

Jag önskar er alla en trevlig helg!

~ av Ingegerd på 05 mars 2011.

3 svar to “Alstroemeria”

  1. Trevlig helg du också! Här vid norrbottenskusten skiner solen och det är plusgrader, men det blåser något fruktansvärt, inte trevligt att vara ute då.

  2. Mm, fantastisk blomma, förstår att du gillar att fota den! Känner igen vädret, droppelidropp igår och glashalt idag! Suck. Vår nu! 🙂

  3. Tack, flickor, ha det så gott!

Kommentera

 
