Kärleksörten


Kärleksörten ser ut så här nu

Min kärleksört är viktig för mig. Moderplantan är död, men jag har skott som lever. Kärleksörten har stått på mitt barnbarns grav i Arjeplog och ett skott finns nu hos mig här i Jämtland. I somras när jag flyttade hit hade jag med mig skottet, som faktiskt blommade till slut. Det tog lång tid för den att komma igång.

Nu, två försiktiga små blommor

Förra sommarens planta står under en kartong med matta över gömd i ett hörn på balkongen. Jag undrar så om den har klarat vintern. Men jag tog skott i höstas, som har fått rötter och är planterad här inomhus hos mig. Bladen är gröna men rätt ynkliga och de gamla blommorna torra. Men två små, bleka, ynkliga blommor finns där, som faktiskt blommar just nu. Denna planta inger mig ett visst hopp!

Min dröm är ju att kärleksörten ser ut så här på eftersommaren. Jag jobbar på det i alla fall. Jag har haft turen att få tag på en kärleksört med knallrosa blommor, som bildar små underbar ”kronor”. Jag har alltid gillat kärleksört, men denna är speciell med sin starkt rosa färg och sina blomkronor.

Näe, jag ska inte kika under kartongen på balkongen för att se om fjolårets planta lever. Det får vänta ett tag till.

Jag önskar er alla en trevlig vecka!

~ av Ingegerd på 27 februari 2011.

Kommentera

 
