Liljor och drickbart vatten


Min Alla Hjärtans Dag-bukett innehöll rosor och liljor, som då ännu inte slagit ut. Dom tog god tid på sig, men nu visar dom sig från sin bästa sida. Jag har inte sett så vackra och detaljrika liljor tidigare. När dom har slagit ut blir dom helt utslagna (nästan flata), inte med liljeform, om ni förstår vad jag menar.

Liljor är så vackra med sina ståndare och pistiller. Massor med små korn, som färgar av sig något alldeles otroligt om dom hamnar på fel ställe.

Inuti dessa vita liljor fanns dessa små hår/taggar eller vad man nu kallar det. Oändligt många och inte alldeles lätt att få till på foto. Det blev många foton innan detta foto kom till. Men man lär sig så länge man lever.

Idag har Östersundsområdet fått klarsignal om att vi kan dricka kranvattnet igen. Det känns ju skönt att detta är förbi och ”de vise männen” har säkert lärt sig en läxa, och även lärt andra, hur litet det behövs för att vattenförsörjningen kan bli skadlig. I fortsättningen blir det säkert bättre och säkrare vattenprover med bestämda intervall, vilket jag förstått inte riktigt varit fallet. Men dom som bestämmer i Sverige har nog fått ett ordentligt uppvaknande i och med vår lilla parasit, Cryptosporidium, och hur många som blir sjuka av den. Långt över 12000 personer har anmält att dom blivit sjuka, men jag tror det finns ett stort mörkertal också.

Parasiterna är inte döda, dom är oskadliggjorda, vilket betyder att dom fortfarande lever, men inte längre kan föröka sig och göra oss sjuka. Jag måste känna efter en tid hur detta känns. Kanske vågar jag borsta tänderna i badrummet igen och slipper ha alla dessa grejor på diskbänken (för att inte glömma ta rätt vatten). Kanske använder jag kranvatten till kaffekokaren från och med nu, och dricker det hemsläpade vattnet när jag är törstig. Förmodligen kommer jag att ha köpevatten stående en tid hos mig tills jag känner mig trygg. Det känns som om jag vill fortsätta dricka köpevatten för att se om folk i omgivningen blir sjuka igen. Jag har ju inte bråttom!

Jag önskar er alla en härlig helg med strålande väder!

~ av Ingegerd på 18 februari 2011.

Ett svar to “Liljor och drickbart vatten”

  1. Jag är glad för er skull att det börjar ordna sig med vattnet. Men det låter inget kul att dom ändå är kvar i vattnet även om man inte blir sjuk… vackra bilder som vanligt! Ha en bra söndag.

Kommentera

 
