Equestris – igen!


Under förvintern köpte jag en liten Phalaenopsis equestris via Orchidéhuset. Jag har en liten equestris tidigare och ville så gärna ha en till i en annan färg. Det kom en liten planta med bara tre blad och en stängel, som var ca tre cm. Jag planterade den i en riktig kruka och har pysslat om den som ett spädbarn. Nu var det bara att vänta. Det hände inte så mycket under den mörkaste årstiden. Jag jobbade bara på att hålla plantan vid liv. Så började knopparna framträda, tydligare och tydligare. Igår började den första knoppen slå ut och idag på morgonen så var den utslagen i all sin prakt. Ja, den är inte större än två cm mellan vingspetsarna. Det är min allra minsta orkidé och jag är så lycklig över den.

Fotot lånat från Picsearch.se

Så här kan en equestris se ut när plantan blivit normalstor. Man kan få kaskader av små blommor. Vartefter den blommar kommer det fler och fler knoppar och den kan blomma i ett par månader.

Nu ska jag se till att mina små equestris växer till sig, får fler blad och att stänglar dyker upp igen. Denna orkidé är nog min absoluta favoritsort. Den är dessutom blomvillig, sätter gärna nya stänglar och kan få små nya plantor på stänglarna. På så vis kan man få fler plantor.

Nu väntar jag bara på att dom andra knopparna också ska slå ut!

 

~ av Ingegerd på 17 februari 2011.

2 svar to “Equestris – igen!”

  1. Den är jättesöt den lilla Equestris. Just nu har jag ingen men har haft en. Den blev för ”gammal” och började vissna ner. Skulle planterat om den men det blev aldrig gjort i tid.
    Trevlig helg!

  2. Tack, Ulla!
    Såg just att Orchidéhuset har en vit också! Litet sugen, faktiskt!

Kommentera

 
