Cuberbullying


Lånat via Picsearch.se

Jag sitter här och är fly förbannad! Jag ser på Dr Phil och det pratas om cyberbullying/mobbning via internet/sms/email, som blivit en epidemi i USA och säkerligen förekommer mer och mer även här i Sverige.

Ungar i 10-12-årsåldern skickar elaka meddelanden till ”kompisar” via internet eller sms och ber dom ta livet av sig eller så ska mobbaren göra det. Ungarna som mobbar tycker inte att det är någon större grej, men den det drabbar tar det otroligt hårt, till och med tar livet av sig. Mängder med barn i USA har redan tagit livet av sig och jag måste bara tro att det har hänt här också! Jag är så upprörd!

Hur i helskotta kan ungar i 10-12-årsåldern ens vara på Facebook, till exempel? Åldersgränsen för att vara med på FB är 13 år! Det måste ljugas en hel del för att få vara med på FB! Huvva! Ungar i den åldern behöver inte FB, MySpace eller liknande! Kanske förstår dom inte heller hur illa dom gör någon annan när dom skickar meddelanden ”på skoj”! Dom ska leka och vara barn ett par år till!

Jag måste säga att jag inte visste att lägsta ålder för FB var 13 år, men nu vet jag! Hur kan föräldrar låta sina barn ljuga om sin ålder? Nåja, föräldrarna vet nog inte ens om det!

Jag säger bara det! Barn som inte har rätt ålder inne för att vara på FB (eller liknande) får i alla fall inte använda min dator! Det är ju tur att datorn står så att jag ser precis vad som händer på min PC när barnbarnen är här! Det häftigaste dom gör hittills är att vara på KP-webben, dvs Kamratpostens sida. Åtminstone hos mig! Ännu så länge!

~ av Ingegerd på 10 februari 2011.

2 svar to “Cuberbullying”

  1. Jag kan också rekommendera bolibompas hemsida som finns under svt.se. Den är väldigt trevlig för barn också. Jag håller med om att barn inte ska hålla på med sådana sidor som facebook så tidigt.

  2. Marit: Jodå, Bolibompas sida använder vi här också! Och några gratis spel finns på Cartoon Networks sida. Där är Matteus ibland! Jag har litet koll och det känns tryggt!

Kommentera

 
