Vatten, vatten, bara vanligt vatten


Min vattenreserv

Nu har jag varit i affären och handlat vatten igen. Ja, en del annat också, förstås! Det drar ihop sig till bemärkelsedag i familjen. Jag har släpat hem 9 liter vatten igen. Det är 6 flaskor med 1,5 liter i varje. Det är rätt tungt, faktiskt. Jag har också svävat ut och köpt 2 st Loka med smultronsmak. Det blir 3 liter till. Loka köper jag i stället för läsk numera. Det är jättegott med läsk emellanåt, men jag mår dåligt av det. Det funkar mycket bättre med kall Loka. Vattnet jag släpat hem idag räcker ungefär en vecka.

Vi vet ännu inte varifrån våra parasiter kommer. Inte heller är det färdigspolat i alla rör, ledningar och undervattenscisterner ännu. Det har varit några vattenläckor under senaste veckan, som har försenat jobbet. Vi vet ännu inte heller om UV-utrustningen tar död på parasiterna. ”Dom” tror det, men vi har inte fått klart besked. Kommer vårt vatten i framtiden att innehålla parasiter? Risken finns! Kommer vi även i framtiden vara tvungna att koka vårt vatten, så vi får dricka döda/kokta parasiter? Det vet vi inte heller. Just nu är det mycket vi inte vet. Det dröjer ett tag till, kanske ett par veckor.

Jag skulle koka bovetegröt idag. Tog vatten i kranen för jag skulle ju ändå koka gröten. Bara vattnet får upp värmen litet grann så luktar det ”fisk” om det (usch), trots att jag aldrig haft någon fisk i den kastrullen. Hällde ut vattnet igen och tog flaskvatten i stället. Lukten lockar inte heller till att dricka kranvattnet uppkokt. Ja, ja, vi får väl fortsätta att köpa vårt vatten ett bra tag till.

Vädret är strålande idag! Jag hade 23 grader varmt på balkongen en stund. Måste snart göra i ordning en sittplats där ute. Solen orkar över talltopparna här nedanför, så nu kommer solen att lysa längre. Det ger verkligen försmak av våren, men jag vet ju att det med all säkerhet kommer bakslag med mer kyla och snö. Jag njuter under tiden.

Hoppas ni har det bra i vintern!

 

~ av Ingegerd på 02 februari 2011.

Kommentera

 
