Antik och Begagnat


Liten vas från Aegina i Grekland

Jag har varit på utflykt till ”Antik och Begagnat”, som ligger här strax intill. Det är över 2000 m2 fyllda med gamla prylar, nyare prylar, loppisgrejor, möbler, böcker och en väldig massa annat. Det var mycket att titta på och väl medveten om att jag inte behöver några prylar blev det några i alla fall. Den lilla blomvasen här ovan är handmålad ifrån ön Aegina i Grekland strax utanför Athen. År 1996 tillbringade jag 2 veckor på den ön alldeles ensam bara för att stressa av. Denna lilla vas fick följa med mig hem.

Allmoge från Gustavsberg

Jag hittade också några tallrikar i Allmogemönster från Gustavsberg. Det är precis sådana tallrikar, som min mormor hade när jag var liten. Jag har sett mig om efter sådana tidigare, men nu sprang jag rakt på dom. Den servis jag har är helt vit och för min del kan jag tycka att det är trevligt med ett gammaldags mormormönster på några tallrikar. Det blev fem stycken.

Enkel tavelram

Jag har också letat efter ramar till mina förstorade foton en längre tid. Jag har kollat på internet, men inte hittat några till rimligt pris. Jag skulle ju kunna åka in till Gallerix i Östersund, men det känns alldeles för stort där, så jag vet inte om jag vågar mig på det. (Jag gillar att bo på små ställen.) Det fanns fler tavlor att köpa på Antik och Begagnat, där själva tavlan är bara skräp, men ramarna skulle jag få till billigt pris. Jag måste åka dit igen och se om jag få tag på fler, kanske med riktig ram dessutom.

Vädret har varit rätt så klart och soligt idag, men väldigt blåsigt. Och det är alldeles fruktansvärt halt, så det var svårt att hålla sig på fötterna.

 

~ av Ingegerd på 29 januari 2011.

3 svar to “Antik och Begagnat”

  1. Men det är ju perfekt att fynda på loppis. Vackra tallrikar!

  2. Gillade verkligen tallrikarna. Funkar ju fint ihop med vitt om man vill duka och piffa till det. Loppis och liknande är toppen. Vi har fått en Myrorna-butik i centrum, där Stadium låg, där man kan fynda och samtidigt känna att det går till något bra.

    kram

  3. Tack, snälla, för era kommentarer!
    Ja, det är inte lika billigt som på en loppis. Tallrikarna var inte så billiga, egentligen. Fast här kan jag själv lämna in grejor och få betalt. Man lämnar inte bara in här.
    Ha det så gott!

Kommentera

 
