Blomsterfägring


Jag har litet blomsterfägring här hemma. Med betoning på litet. Nu är ingen supertid för orkidéer, men jag är ändå glad för dom som vågar blomma. Den lilla här ovanför blommar för tredje gången sedan i somras. Den är riktigt blomvillig och en pålitlig liten orkidé.

Detta är den första miniorkidé jag lyckats få att blomma om. Men den är litet knepig. Blommorna vill inte riktigt slå ut och dom hänger neråt med sina huvuden så jag får nästan lägga ner den för att fotografera den. I fortsättningen ska jag nog inte köpa miniorkidéer. Jag tycker dom är mycket svårare att få att blomma om. Jag har en till på G, men den har inte slagit ut än, bara fina knoppar, som inte böjer ner sina huvuden.

Min cambria är jättefin just nu. Fler och fler knoppar slår ut mot toppen och nu har även den tredje stängeln börjat öppna sina knoppar. Den har en underbar doft också. Just nu är den väldigt vacker!

Denna lilla orkidé hänger i ampel i köksfönstret. Jag fick den till mors dag förra året. Den blommade så vackert då och under januari har stängel och knoppar kommit och precis nu slagit ut.

I övrigt mår orkidéerna bra. Dom ser starka och friska ut. Jag har gjort ytterligare en utrensning och slängt någon som inte blommat på väldigt länge, enbart på grund av platsbrist.

Jag önskar er alla en underbar helg!

 

~ av Ingegerd på 28 januari 2011.

Kommentera

 
