Blå vinter


Det är en massa snö ute och grått. Ja, egentligen inte, för alla foton man tar nu får en blå ton. Jag gick en sväng i området. Det var visserligen nyplogat i området på morgonen, men när jag gick ut på förmiddagen var det litet jobbigt ändå att pulsa i snön. Det var litet svårt att se, det snöade hela tiden och jag ville inte att kameran skulle bli våt. Jag har fuskat och tagit med min lilla kamera idag. Den tar också väldigt fina foton.

Ett äldre övergivet hus står precis bredvid vägen. Det ser tomt och övergivet ut. Jag misstänker att huset inte används under vintern. Det ger intrycket av att vara helt djupfryst.

Tänk en så perfekt gran för att ”jobba” som julgran! Riktigt snötyngd. Det dröjer inte länge förrän snön rasar av den vackra granen. Den har ju perfekt form!

Här är sista snutten av vägen innan jag är hemma igen. Snö, snö, snö vart man än tittar. Det är så vackert ute. Allt skiftar i blått.

Jag gillar verkligen den blåa tonen i vinterfotona. Det är mycket mjukare än det hårda gråa och vita, som man tror att man ser. Det är först när man tömmer bilderna i datorn, som man bättre ser den blåa tonen.

För min del behöver vi inte mer snö nu. Här måste vara uppåt 1 m. Fast jag är glad att vi inte har översvämningar och annat elände, som dom råkar ut för i södra Sverige. Här är risken för översvämning inte särskilt stor. Allt vatten skulle bara rinna ner i backarna mot Storsjön.

 

~ av Ingegerd på 23 januari 2011.

3 svar to “Blå vinter”

  1. Visst är det vackert med snötyngda träd och granar.
    Vi har inte så mycket snö kvar här nu, mest rimfrost och dimma 🙂

  2. Jättefina vinterbilder trots liten kamera. Jag har faktiskt tänkt göra en jämförelse mellan system och kompakt, alltså att man har med sig båda kamerorna och fotar exakt samma motiv, sen jämföra och kolla hur stor skillnad det egentligen är. Det får bli veckans fotoprojekt tror jag!
    Jag har blivit helt tokig i alla vackra vinterträd. Kan inte slita ögonen ifrån dom, inte så bra när man kör bil… haha. Har du tänkt på att det ibland ser ut som badskum i träden?

  3. Tack, tjejer!
    Marit: Jag har märkt en sak. Om jag tar samma motiv med båda kamerorna så får jag bättre färger på fotona med den lilla kameran, men det kanske beror på att jag inte ställer in systemkameran på rätt sätt. Jag använder faktiskt min lilla emellanåt, dels vid sämre väder och om barnbarnen är med. Med tre stycken runt fötterna kan det bli litet rörigt ibland!

Kommentera

 
