Litet av varje


Vädret är grått, det snöar en del och ska visst fortsätta med det. Tempen ligger någon tiondel över nollan. Jag var en snabb sväng till mataffären för att köpa vatten, men kände ett oerhört behov av att få med mig litet blommor hem. Jag har länge gått och sett på dessa små kryssantemum i buketten! Tänk vilka vackra detaljer. Och den rosa/vinröda färgen är mycket tilltalande för mig.

I buketten fanns också en fin, grenad alstroemeria. Det är också en blomma jag är väldigt förtjust i. Den har så vackra mönster, färger och detaljer, som gör den till ett konstverk. Jag har tidigare fotat orange, blålila, rödlila och vita.

I buketten finns också litet ”grönt”, som det ska vara i fina buketter. För mig ser det ut som ett ogräs, men eftersom jag betraktar även ogräs som litet av det vackraste i naturen, får den gärna finnas med i en vacker bukett. Jag har slagit i min stora flora och det närmaste jag kan komma fram till är att det kan vara (jag säger inte att det är) rundkrassing. Nåja, den smälter fint in i buketten med sina 1 cm vida blomkronor bestående av pytteblommor, som förhoppningsvis kommer att slå ut. Undrar just om jag kan ta foton på dessa pytteblommor.

Igår var jag barnvakt åt lille M-x, en kärvänlig, ständigt glad, pratsam, otroligt medgörlig liten knatte på fem år. Han börjar låta litet snusförnuftig, nästan lillgammal. Han talar så där övertydligt som barn i den här åldern kan göra. Han funderar och funderar. Jag gjorde pannkakor, som vi åt med stora lass med glass framför TV´n. Sånt gör man inte hemma hos dom. Vi målade och ritade nästan hela dagen. Vi började med att klippa ut leksaker ur en katalog och klistra upp på papper. Så gick vi över till det absolut största intresset för honom, att måla mandalas. Jag skriver ut några på skrivaren och så målar vi tillsammans. Han kan sitta med detta i timmar och har ändå inte lust att sluta när det närmar sig att mamsen kommer för att hämta sin yngste son.

Jag återställde mitt hem med en snabbröjning. Det sätter spår i huset när man har en femåring, som klipper i papper. Jag tror han var nöjd när han gick hem.

På spisen puttrar litet revbensspjäll. Jag ska fixa potatisgratäng också. Detta ska ätas med en god Blue Castello, vilket är otroligt gott.

Trevlig helg önskar jag er alla!

 

~ av Ingegerd på 22 januari 2011.

Kommentera

 
