Pensépelargon


Engelsk pelargon – Pensépelargon

Tillsammans med gårdagens tulpanbukett köpte jag också en engelsk pelargon, som också kallas för pensépelargon. Jag ville absolut ha denna blomma med sina starka, alldeles underbara färger. Den ska stå så ljust som möjligt och jag har satt den i mitt köksfönster, som vetter mot sydväst.

Litet penséformad, eller hur?!

På detta foto kan man se att den har vissa likheter med penséer. Det är formen på blomman, som skvallrar om det. I övrigt tillhör pelargoner familjen näveväxter.

Närstudie

Denna detaljstudie visar att pelargonernas tillhörighet är näveväxter. Denna lilla detalj i mitten på blomman syns också i midsommarblomster bl a.

Nu ska jag försöka hålla liv i denna blomma till våren och sommaren kommer. Den går alldeles utmärkt att sätta ut på balkongen och få den att må riktigt bra. Inte för att jag vet hur jag ska klara min engelska pelargon under månaderna fram till dess, men jag ska i alla fall försöka. Jag får väl pyssla om den, vattna lagom och prata med den och hoppas att solen ska lysa så mycket som möjligt. Den klarar av full sol! Spännande!

Jag önskar er alla en trevlig arbetsvecka!

 

 

~ av Ingegerd på 16 januari 2011.

Kommentera

 
