Ny orkidébok


Min nya orkidébok

Jag har köpt en ny orkidébok. Förstås! Via internet kan man köpa begagnade böcker på Bokbörsen.se. Jag har provat det en gång tidigare när jag ville läsa om Lappmarksdoktorn och boken var slut även på förlaget. På Bokbörsen finns böcker av alla de slag. Jag kan bara rekommendera er andra att leta där om ni är ute efter något speciellt. Den här orkidéboken omfattar vilda orkidéer från hela Europa. Jag har ju länge förstått att det finns mängder med orkidéer nere i Spanien, Italien och Grekland, men i boken ser man även otroligt vackra orkidéer från Krimhalvön och övriga Ryssland.

Brunkulla

Här är den vackra lilla brunkullan. Det är ett av mina projekt till sommaren. Jag har ännu inte hittat någon brunkulla ”live”, men jag har letat på internet och vet nu två ställen här i närheten, där jag kan hitta den. Det ska bli jättespännande. Ett annat projekt jag har är att hitta guckusko och jag har ett litet hum om var jag ska leta. Om jag inte hittar den får jag fråga expertisen i porten bredvid min.

På det här uppslaget (fotot är väl inte det bästa) ser man en orkidé, som nästan bara finns på Krimhalvön och på några få öar i Grekland. Det är en bild på skäggnycklar (Comperia comperiana), en orkidé med långt nerdragna trådflikar, som hänger ner från blomman. Det vore ju väldigt speciellt att få se en sådan i verkliga livet, men jag tror inte att jag kommer ge mig ut på en så lång resa för orkidéer. Jag har fullt upp här hemma med att föreviga alla som finns här omkring.

Jag längtar otroligt efter våren och sommaren! Och här är bara en väääldig massa snö!

~ av Ingegerd på 14 januari 2011.

3 svar to “Ny orkidébok”

  1. Det verkar vara en fin orkidébok du köpt. Det är så speciella blommor och ett stort släkte. Hoppas du får en god ”orkidéskörd”, bildmässigt, till sommaren 🙂
    Trevlig helg till dig också!

  2. Tack, Ulla! Just nu känns det bara som om det är alldeles för mycket snö och för långt till våren! Hoppas tiden går litet fortare!

  3. Vad fin den ser ut!
    kram

Kommentera

 
