Soldis


Nu är det inte så kallt längre. Det håller sig runt -9 och det känns nästan som nära nollan på något vis. I alla fall är inte bilen lika trög, man blir inte lika kall om fingrarna och man kan vara ute en längre stund utan att det är för kallt.

Jag längtar efter sommaren så in i vassen. I år känns vintern extra lång och våren väldigt avlägsen. Så har jag inte känt förut någon gång. I eftermiddag har jag gått igenom Fröer.nu för att planera litet vad jag ska skulle vilja ha på balkongen i år. Ja, eller nästa år egentligen då. Och det finns massor att välja mellan. Jag har hittat flera sorter, som jag tänkte köpa fröer av och så senare under våren.

Jag har tre plantor som jag försöker övervintra, en kärleksört, en mörk stjärnflocka och en lewisia, men om dom klarar sig har jag ingen aning om än. Och så vill jag ha malvor, aklejor, rosenbönor, luktärtor, fjärilsblomster och paradisblomster. Så har jag sått en jättebalsamin i höstas, som jag hoppas överlever vinterns kyla. Kanske nordisk stormhatt, jag har tagit fröer i naturen. Och så kan jag säkert inte låta bli att köpa några plantor heller, men jag kommer att bli mycket mera bestämd av vad jag helst vill ha och inte köpa något för köpandets skull.

Jag planerar att så en hel del själv den här gången, men jag vet inte hur jag ska få plats med alla små skott/plantor, som kommer upp. Jag får skaffa små lådor med torvbriketter och ställa dom på köksbordet och hoppas att när jag väl kan sätta ut dom att alla ger rik blomning. Jag behöver fler amplar att hänga plantor i på väggarna, kanske måste jag också sätta upp en hylla. Ja, vi får väl se, det är en bit kvar till dess. Men man kan ju drömma så länge!

Ha det så gott i vintern!

~ av Ingegerd på 29 december 2010.

Kommentera

 
