I brist på annat…


…kommer här några foton på förra julens amaryllis. Jag har inte köpt någon julgrupp i år, inte åt min dotter heller, vilket jag brukar göra. Då blir det just inget nytt att fotografera och jag känner stor tomhet just nu. Vintern har nästan bara börjat och det är långt innan vårblommorna börjar sticka upp sina små huvuden ur marken. Huh, så långt det känns!

Det är väl inget fel på förra årets amaryllis egentligen. Bara litet trist att visa den igen, men jag har valt andra foton åtminstone (tror jag). Amaryllisen blev aldrig en sådan där klockorna hänger i nittio grader ut från stjälken. Denna amaryllis blev liksom mera styv och höll sig mest rakt upp. Men amaryllisen har i alla fall fina små detaljer, som är jättesvåra att fånga.

Färgen är julröd och pistillerna har öppnat sig ordentligt. Fullt med små pollen i miniatyr.

Men jag har ändå en orkidé, som just nu slagit ut, men inte riktigt helt. En knopp till är också på väg. Det är en orkidé, som inte blommat på fem år, men som äntligen redan i september satte en liten stängel, som först nu börjar visa upp sin prakt. Foto kommer när den hunnit en liten bit till.

Stöka lagom till jul! Det blir jul ändå även om ni inte är klara!

 

~ av Ingegerd på 19 december 2010.

4 svar to “I brist på annat…”

  1. Tomhet, säger du??? Du är väl inte nere…? 😦
    Unna dig en julgrupp med LJUVLIGT doftande hyacinter, så ska du se att du känner dig bättre!

    Kram på dig!

  2. Tack, snälla Veronica, för din kommentar! Nja, inte nere direkt, men det känns som om jag fotat det mesta som går att få tag på. Finns liksom inget nytt! Jag köpte idag en liten rosa hyacint även om jag fotade en förra julen! Hoppas litet mer på denna, då den jag fick förra julen var mager och skrakig!
    Kram på dig!
    Ingegerd

  3. Jag tycker också att det känns väldigt långt till sommaren. Är otroligt trött hela tiden och skulle helst vilja gå i ide. Hoppas att du får en riktigt God Jul i alla fall!

  4. Önskar dig också en riktigt God Jul, Marit! Hälsa Mia!

Kommentera

 
