Julpyssel


Igår lånade jag barnbarnen. Jag såg till att alla kom hit så tidigt som skolorna tillät och hämtade lille M-x från dagis ungefär samtidigt. Jag tänkte att vi skulle ha vårt årliga julpyssel även om det denna gång bara blev under en eftermiddag. Först fick dom mellanmål. Tidigare under dagen hade jag fyllt köksbordet med allt möjligt man kan tillåta fantasin att leka med. Stenar i olika färger och format, kulor som ser frostiga ut, kottar, små tomtar, änglar, band, silkepapper och en massa, massa annat.

M-a började genast göra sitt tomtelandskap. Tomtelandskap är något vi gjort dom senaste åren och dom blir aldrig likadana. Pojkarna började med frenesi och ett nytt set med glitterlim att tillverka egna julkort (som jag naturligtvis inte kan visa så här). M-s skrev GOD JUL med glitterlim, klistrade en ängel, glitter och små hjärtan i rad på sitt julkort. Snacka om inspiration och glöd. M-x gjorde också ett julkort med glitterlim (jag höll i hans hand när vi skrev) och han klistrade mängder med små klistermärken både utanpå och inuti. Dom har nu torkat, det ena är redan på väg med posten. Det andra väntar i hallen än så länge.

M-a´s tomtelandskap (se här ovan) tycker jag är jättefint! Varför ska man gå och köpa en trist julgrupp när barnbarnen tillverkar så fina saker av det man redan har! Detta tomtelandskap är gjort med kärlek, fantasi och helt i hennes smak. Hon har valt allt själv och jag tycker att hon gjort ett lysande jobb! M-x har ett påbörjat tomtelandskap, men han får fortsätta till helgen igen. Röran på köksbordet får vara kvar så länge!

Det här med vattnet i Östersundstrakten har blivit ett nytt sätt att leva. Jag har kokat vatten hela tiden och satt i kannor i kylen, men det vattnet smakar inte gott att dricka. Jag använder det till kaffekokning. Och så har vi alla känslan av att det är uppkokta parasiter vi dricker. Hittills har jag köpt bubbelvatten, som jag egentligen tycker är ganska gott, men i längden mår jag inte bra av det. Vatten med kolsyra blir jag alldeles uppsvälld av och har dessutom svårt att dricka så mycket som kroppen behöver. Jag får faktiskt vätskebrist. Idag har jag bunkrat upp med vatten utan kolsyra och kan säkert dricka bättre framöver. Fyra stora flaskor (1,5-liters) med vatten/kolsyrat vatten kostar 30 kronor, pengar som vi egentligen inte skulle behöva köpa om allt fungerade som det är tänkt i ett modernt samhälle. Just nu blir parasiterna fler och har spritt sig till andra vatten runt Storsjön. Vi ser ingen ände på det nu. Vi kommer att få koka vatten i säkert två månader till, kanske längre. Först måste dom ju hitta varifrån det hela kommer, åtgärda detta, spola igenom alla rör överallt, ge klarsignal och så kan livet återgå till det som var förut. Undrar just om man vågar lita på detta sen! Av misstag har jag också haft tandborsten under kranen och hälls kranvatten i kaffemaskinen,  hällt ut detta igen och hällt i kokt vatten i stället. Det är lätt att glömma sig och då kan man ju dessutom få i sig fler parasiter. Det räcker med att få i sig 10 parasiter för att bli krasslig i magen!

Hoppas ni andra också ger en litet tid för avkoppling med julpyssel med era små! Vad gör det om det blir rörigt en stund när glädjen är så stor! Städa gör jag senare!

~ av Ingegerd på 16 december 2010.

Ett svar to “Julpyssel”

  1. Å, så fint hon gjort! Mysigt med julpyssel. Vi hade jättemysigt när vi julpysslade med dig.

    Kram

Kommentera

 
