Saint paula


Jag har hittat en litet ovanligare saint paula. Den har färger, som jag inte har sett tidigare på någon paula tidigare. Jag köper inte så gärna krukväxter på grund av platsbrist, men nu kunde jag inte motstå. Först är blommorna ganska ljusrosa när dom slår ut och som vanligt gnistrar det om saint paulans blommor.

När blommorna slagit ut kommer den starka färgen fram. Jag tycker att den är ovanligt vacker i färgtonerna.

Så här ser plantan ut. Det är fler knoppar på gång och jag hoppas att den ska blomma länge ännu. Jag har tyvärr märkt att blommor inte alltid är ordentligt vattnade i affären. Denna paula hängde ganska rejält efter bara en stund när jag kommit hem. Då fick den dricka sig otörstig i en skål med vatten. Saint paulan kallas också Usambaraviol, men det gör ofelbart att jag tänker på Pippi Långstrump, som hade en ordramsa hon använde eftersom hennes pappa var kung på Kurreduttöarna: ”Usambara, kusamkara…”

Var rädda om er i decembervintern!

 

~ av Ingegerd på 09 december 2010.

Ett svar to “Saint paula”

  1. Hittade bild på din fina saint paula då jag googlade runt lite. Ser verkligen annorlunda ut! Hoppas den blommat om mååånga gånger för dig =) Och det där med vattningen i affärer känner jag igen, den senaste saint paula jag köpte fick lite att dricka väldigt snart efter att den flyttat hem till mig :S

Kommentera

 
