Förgätmigej – Forget me nots


Förgätmigej, en hälsning från min vackra sommar i Brunflo. Strax nedanför mitt hus finns en dunge, där det växer en mängd olika vilda blommor, blommor, som nog kommer från trädgårdarna runt omkring. Mängder med förgätmigej växer där, stora klungor, i vitt och blått. I dungen finns bl a liljekonvaljer, jättebalsaminer, förvildad reseda, snårvinda och cikoria.

I vår kalla vinter är det skönt att tänka tillbaka på sommaren och tänka på all växtlighet och alla underbara blommor, som växer i vårt land. För min del känns det som om sommaren är för kort för att hinna med att ta in allt det vackra vi har i vår natur. Jag ska ta ny sats nästa år och främst leta upp vilda orkidéer här omkring. Jag har hittat en del på internet, så nu vet jag var jag ska leta.

~ av Ingegerd på 04 december 2010.

Kommentera

 
