Julros


Min julros i knopp

Jag har köpt en julros idag. Helleborus ”Verboom Beauty” heter den enligt etiketten. Jag har aldrig haft någon julros tidigare och knappt sett någon i någon blomsteraffär heller. Nu är det bara knoppar, men jag väntar ivrigt på att alla dessa knoppar (säkert 25 st) ska slå ut och att jag äntligen får något att fotografera igen. Det har verkligen varit torka på det området en tid.

Julrosor finns även som grönaktiga och ganska mörkröda, men min ser ut att bli vit. Jag ska försöka få den att överleva efter jul så att jag kan sätta ut den på balkongen framåt våren/sommaren och förhoppningsvis få den att blomma om till nästa vinter. Julrosor kan ju till och med blomma under snön, men då får dom inte stå planterade i kruka som min gör. Ja, vi får se hur det går med detta! Fler foton kommer senare om allt går som jag tänkt mig.

Ha det så skönt i decembervintern!

~ av Ingegerd på 02 december 2010.

Ett svar to “Julros”

  1. Åh, julrosor är ju jättevackra. Jag har heller aldrig haft några. Förra året letade jag efter de mörkt vinröda julrosorna, men hittade ingen. De finns ju i alla möjliga färger, jag får nog kolla i år igen, om jag kan hitta någon.
    Ha det så gott du med!
    (kanske kommer domherrarna tillbaka till dig igen 🙂

Kommentera

 
