Equestris rosea


Så här ser min lilla Phalaenopsis equestris rosea ut

Om igen har jag beställt en orkidé från Orchidéhuset. Jag är särskilt förtjust i dom små Phalaenopsis equestris och nu fanns där en, som heter rosea. Tyvärr fanns där inget foto, som talar om för mig hur plantan kommer att se ut så småningom. Jättespännande!

Foto lånat från Google efter att ha sökt på Ph equestris rosea

Även detta foto är från Google vid min sökning

Jag har googlat på namnet och fotona här ovan är några som kom upp. Annars finns det ju hur många som helst.

Nu kan jag inte säkert säga vilken bild, som är rätt. Jag har märkt tidigare att det smyger sig in foton på även andra saker, där jag lättare kan avgöra om det är fel. Jag skulle tippa att den undre bilden är närmare verkligheten. Nu är det bara att vänta och se.

Nu har jag några små orkidéer, som kanske skulle kunna tillhöra equestris. Fem stycken, tror jag, som skulle kunna räknas dit. Ja, plantorna behöver inte alltid vara små, men blommorna är små, kanske 2,5 – 3 cm mellan vingspetsarna. Jag har märkt att stänglarna gärna grenar sig och blommar med mängder av små blommor och själva plantorna har ungefär samma växtsätt, som är litet annordlunda mot ”vanliga” orkidéer. Bladen är dessutom litet tunnare och mera långsmala. Har man tur kan man få små keikis, dvs småplantor, på stänglarna och då får man ju ännu fler plantor.

Nu har jag haft orkidéer i tio år (i februari nästa år blir det tio år precis). Jag tror att jag har hittat min favoritsort, som även är blomvillig och lättskött! Nämligen Phalaenopsis equestris, som det finns massor av och i olika färger! Det blir nog fler sådana framöver! Jättespännande!

~ av Ingegerd på 17 november 2010.

Kommentera

 
