”Aida”


Nu har det smugit sig in en orkidé i denna blogg. Det har nog inte hänt förut. Det är en alldeles underbar liten blå orkidé, som jag köpt från Orchidéhuset och fått hem per post. Det är en Doritaenopsis ”Aida” jag köpt. Det är en grenad orkidé med rätt små blommor, bara 3 cm mellan vingspetsarna och som lätt sätter sticklingar, ”keikos” (betyder barn) på stänglarna och på så sätt kan man få flera små plantor. Den är blomvillig och lättskött. Som ni ser har alla knoppar klarat frakten i en kartong, ingenting såg klämt ut när jag packade upp den.

Jag fick tillbaka bilen igår och vår väg som varit uppgrävd en längre tid börjar bli en aning mer framkomlig. Jag tog en sväng till ICA och tittade på deras underbara blomsteravdelning och där fanns det flera mörka, nästan svarta, orkidéer till ett billigt pris. Bara 99 kronor. Jag köpte ingen, men det är stor risk att det blir någon av dom. Hrmm, det blir nog en sväng dit idag igen. Jag kan inte motstå litet ovanliga orkidéer. Det är ju litet trist att ha alla likadana. I dom flesta blomsterbutikerna är det mest dom vanliga, som finns att köpa.

Kolla gärna på min orkidé/familjeblogg också. Där har jag visat dom flesta av mina orkidéer och berättat litet om dom.

~ av Ingegerd på 15 oktober 2010.

2 svar to “”Aida””

  1. Det var en vacker orkidé, härlig färg. Just nu är det orkidéutställning här på ”vårt” Blomsterland, kanske blir det någon ny där som får följa med mig hem 🙂
    Trevlig Helg till dig också!

  2. Tack, Ulla! Hoppas du hittar någon liten vän att ta med hem! Det är så roligt!

Kommentera

 
