En till…


Skogsstjärna med tio kronblad

… favorit i repris alltså! Skogsstjärnorna i Lappland är inte som vilka skogsstjärnor som helst. Nej, dom är ofta prydda med rosa i kanterna, vilket jag tycker är litet extra. Vanliga skogsstjärnor har oftast sju kronblad, medan man i Lappland kan hitta många fler kronblad på skogsstjärnorna.

Skogsstjärna med nio kronblad

På grund av min flytt i juni kom jag för sent för många av vårblommorna. Det var mycket packa upp i början och det blev inte så många promenader i skogen dom första veckorna. Jag ska ta igen detta under nästa vår.

Idag viner höstvindarna i Östersundstrakten. Det är mulet och regnet hänger i luften. Vårt område grävs upp för att fjärrvärme ska läggas ner och här är svårt att komma ut med bil från området. Det blir att gå tills arbetet är klart, vilket kommer att ta några veckor till. Då ska jag ta mig litet längre bort till en större blomsterhandel och köpa några snittblommor att fotografera. Det kommer därför att kunna bli litet stiltje här på bloggen en tid framöver.

~ av Ingegerd på 05 oktober 2010.

Kommentera

 
