Jättebalsamin


Det blommar jättebalsaminer på den gemensamma radhuskomposten en bit ifrån dotterns hus. Vi gick dit allihopa en kväll för att visa mig var dom fanns. Eftersom jag alltid har haft en särskilt förtjusning för jättebalasminer (vet inte varför), så blev jag riktigt glad.

Balsaminerna hade precis börjat blomma över och dom flesta blommorna var en aning vissna, men jag tog med mig två skott hem och satte i vatten. Huh, som dom hängde i början. Jag undrade just om dom skulle ta sig någorlunda eller om dom skulle ge upp.

Jodå, den största knoppen har slagit ut och flera knoppar är på väg. Jag har tagit frön också tillsammans med barnbarnen, som med skräckblandad förtjusning kände hur fröskidorna spratt sönder i händerna på dom. Det känns som om man har något levande i handen, men man ser att det bara är fröhusen som öppnat sig. Jag ska försöka sätta balsaminer på min balkong till nästa sommar. Jag tycker att dom är så fina!

~ av Ingegerd på 21 augusti 2010.

2 svar to “Jättebalsamin”

  1. Hej Ingegerd.
    Balsamin är en vacker blomma som drar humlor till sig. Men samtidigt ett elände som sprider sig massor. Ett tips är att sätta fröna i jorden i en kruka ute på altanen redan i höst eller lägg fröna i frysen. Jag fick frön från en väninna en gång och de grodde inte när jag hade dem inne.
    Men kan bara säga att nu har jag dem överallt. sliter upp dem direkt jag får syn på den så i trädgården växer inge nu. Däremot nere vid sjön där jag släng dem

  2. Hej, Maria!
    Tack för tipset om att fröna ska ha det vintrigt! Jag ska kolla hur blommorna blir på balkongen. Här blåser det ganska mycket och dom kanske blir för höga för att passa in hos mig!
    Ha det gott med din kamera!
    Ingegerd

Kommentera

 
