Slåtterblomma


I Arjeplog växte slåtterblomman ganska rikligt och jag blev så förtjust i den. Jag tog många foton. När jag flyttade till Mitt i Sverige trodde jag inte att jag skulle få se slåtterblomman igen. Men i ”min” kohage hittade jag den igen. Visst är den vacker?! Ser ni dom små gula ”kronorna” inuti blomman. Dom kallas för staminodier.

Det är endast en blomma på varje stängel, men ser man en slåtterblomma så står det alltid flera alldeles intill. Fler och fler och fler! Blomstjälken är bar och nere vid marken sitter en bladrosett.

Där fanns även ett fröhus, som jag också tyckte var riktigt vackert!

~ av Ingegerd på 14 augusti 2010.

Kommentera

 
