Tok-pelargon


Min cerisefärgade pelargon har precis börjat slå ut. Jag visste inte att den var cerisefärgad, men jag tycker den är alldeles otroligt vacker. Den köptes som en liten stickling utan märkning. Den har tagit sig fantastiskt efter först flytten och sedan omplanteringen och kommer nu med 16 (!) stänglar, som kommer att blomma efter hand. Klicka på fotot så syns dom flesta stänglarna bättre. Jag har aldrig haft en pelargon med 16 stänglar tidigare.

Nu står den på mitt balkongbord för att få mesta möjliga ljus och sol. Det är mängder med knoppar på varje stängel, fler än på mina andra pelargoner. Jag tror att denna pelargon kommer att blomma som en tok med alla stänglarna om någon vecka. Jag ska försöka få denna att överleva vintern. Den vill jag gärna ha kvar till nästa sommar också.

~ av Ingegerd på 13 augusti 2010.

2 svar to “Tok-pelargon”

  1. Fantastiskt vacker pelargon! Kul att ha fått den som stickling och sen upptäcka detta. Men du har alltid haft gröna fingrar.
    kram

  2. Tack, Gumman! Ja, jag är alldeles fascinerad av att den kan blomma så våldsamt! Men jag är jätteglad för det!
    Kram!

Kommentera

 
