Fältgentiana


Igår åkte jag en sväng till ”min kohage” igen. Det var ju där jag hittade mängder med brudsporre, men det är ett tag sedan och en hel del kunde ju ha hänt sedan sist. Jodå, jag klev bara ur bilen och såg på en gång en hel mängd fältgentiana på ett riktigt stort område. Nu gällde det att se var man satte fötterna igen. Men så trevligt! Jag glömmer tid och rum! Det är ju tur att det finns en skylt alldeles intill som beskriver slåtterängen och vad som växer där. Jag hittade förutom fältgentianan slåtterblomma och vildlin. Brunkulla, en vild orkidé, ska också finnas där, men det är för sent på säsongen.

Jag har sett en liknande blomma tidigare. Det var vid Dainakbron i Arjeplog, men då berättade en expert att det var ängsgentiana (fast för mig ser dom likadana ut). Vid Dainakbron växte dom mycket torrare och magrare och var litet mindre.

I kohagen fanns även några fältgentiana, som hade ljusgröna blad och betydligt ljusare blommor.

Jag har väl tur som flyttat till ett område, där jag hittat flera sällsynta växter. För mig är det en högtid att få uppleva detta.

~ av Ingegerd på 09 augusti 2010.

2 svar to “Fältgentiana”

  1. Trevligt med såna smultronställen.
    Kram

  2. Vilken vacker växt! Härlig färg och fina blommor. Det är ju jätteroligt när man får en chans att hitta ”nya” växter. Man kan ju bli trött på att alltid fota samma växter 🙂
    Ha det fint!

Kommentera

 
