Digitalis


Det växer en digitalis här i området! En mörkrosa, nästan manshög! Och vilket mönster det är inne i blommorna! Så fin!

Digitalis kallas också fingerborgsblomma. Digitalis har använts som hjärtmedicin, åtminstone tidigare. Jag vet inte om den fortfarande används till detta. Jag har inte sett någon fingerborgsblomma på flera år. Det har inte vuxit några just där jag har varit. Jag kommer ihåg att jag lekte med dom som barn hos en granne på landet. Jag visste att den var giftig, jag hade den bara på händerna. Dumt kan jag inse nu, får väl skylla på min ringa ålder.

~ av Ingegerd på 02 augusti 2010.

Kommentera

 
