Krollilja


Krolliljan ser man litet överallt i vårt land. Jag har sett en äng strödd med krolliljor inte så långt från Stockholm. Den vanligaste färgen är den rosa med prickar på, men krolliljan finns även som vit, mörkröd eller purpur. Jag har hämtat info från Wikipedia, där det står att krolliljan förekommer naturligt i Europa, Sibirien och ända bort till Kina. I vårt land är den vanligen planterad och blev senare förvildad.

Blommorna hänger nickande med sina huvuden och sitter många på samma stängel. Färgen på blommorna, den nästan ljungfärgade, är för mig en av de allra vackraste färgerna på blommor. Blommorna har en obehaglig doft (fast det har jag aldrig märkt). Stängeln kan bli ganska hög. Den når mig nästan till axlarna där jag bor.

För min del tycker jag att krolliljan nästan är litet ”kunglig” eller hur jag ska förklara det. Den är hög och ståtlig, har så vackra blommor och utformningen är perfekt, nästan som en krona och den rosa färgen är helt fantastisk. Det skulle verkligen vara roligt att få se en vit, mörkröd eller en purpurfärgad.

~ av Ingegerd på 29 juli 2010.

Kommentera

 
