Snårvinda


Strax nedanför mitt hus, utanför radhusen, växer en mängd snårvinda. Antingen är den väldigt stor, eller också är det väldigt många. Dom är otroligt insnärjda i all växtlighet där och breder ut sig över flera kvadratmeter. Där är rätt svåråtkomligt. Det växer även en del brännässlor där, vilket gör att jag inte kastar mig rakt in i det gröna. Det gör det litet svårt att komma åt att fotografera ordentligt. Blommorna är mycket svagt rosafärgade och runt 8-9 cm i diameter. Snårvindan är ny för mig. Jag har aldrig mött någon tidigare.

En sak är klar. Det kommer flera. Förhoppningsvis kan jag få bättre foton då. På det undre fotot växer snårvindan litet närmare vägkanten och blir lättare att komma åt.

~ av Ingegerd på 28 juli 2010.

2 svar to “Snårvinda”

  1. Snårvindorna är vackra, som blomman för dagen och de är väl också släkt med varandra, tror jag. Jag har lagt märke till att i år finns det många fler rosafärgade än vad man annars brukar se. Oftast ser man bara vita, men inte i år.
    Fina är dom i alla fall 🙂

  2. Tack, Ulla! Jag trodde först att det var blomman för dagen, men som vanligt kollade jag i min stora flora och förstod vad det var!
    Det är väldigt trevligt att hitta litet nya blommor man inte mött förut!
    Ha det så gott i sommaren!

Kommentera

 
