Brunört


Brunörtens vackra lila färg är fantastisk. Dom små blommorna, som sitter runt om på huvudet är så vackert detaljerade. I kohagen försvinner dom nästan i den frodiga växtligheten där. Ofta kan man se brunört växa i en gräsmatta och bilda lilafärgade områden mitt i det gröna. Brunörten är lågväxande, nästan krypande och kommer igen år efter år.

Det översta fotot har jag tagit i ”min” kohage bland alla orkidéer och en mängd annat som växer där. Det undre fotot har jag tagit på min dotters tomt. Där växer en mängd små brunört i deras gräsmatta. Jag hoppas ingen klipper gräset där. Det vore väl synd om deras brunört.

~ av Ingegerd på 27 juli 2010.

Kommentera

 
