Ängsvädd


Ängsvädd med en liten gäst

I den härliga kohagen, där det växer en otrolig mängd brudsporrar, växer även en hel del andra ängsblommor. Det är otroligt rogivande att gå där och se vad jag kan upptäcka samtidigt som jag är väldigt försiktig med var jag sätter fötterna. Inte bara för komockornas skull utan för att inte trampa ner en fin blomma.

Titta bara på den underbara blomman med alla sina detaljer. Klicka på fotot! Så otroligt detaljerad den är! Och vilken färg! Min dotter har en odlad japansk vädd i sin trädgård. Den är mycket större och yvigare, men man kan se att det är ”samma” blomma.

Det är många år sedan jag såg en ängsvädd ”live”. Den har inte vuxit där jag befunnit mig, men glädjen var stor när jag upptäckte dessa knoppar och var tvungen att återvända för att fotografera blomman utslagen.

~ av Ingegerd på 23 juli 2010.

Kommentera

 
