Jättebalsamin


I rabatten på andra sidan om porten växer en jättebalsamin. Denna är inte så hög, kanske runt 75 cm. En jättebalsamin kan bli uppåt två meter. Blommor, som också är balsaminer, är Flitiga Lisa och Lyckliga Lotta. Man kan se på deras knoppar att dom hör till samma familj.

Blommorna är ganska stora, säkert ca 7 cm både på tvären och höjden. Just denna har en svagt rosa färg. Jag har för länge sedan sett balsaminer med starkare rosa färg, nästan cerise.

När den har blommat över ska jag försöka få tag på frön. Jag tycker att den är så vacker att jag skulle kunna tänka mig att ha den på balkongen till nästa år.

Under tidigare semestrar har jag sett att jättebalsaminen växer här och där i vårt land. Kanske har den en gång varit odlad, men nu blivit förvildad. Jag har aldrig haft den på nära håll. Jag är så glad att den växer där jag bor, så jag kan se den varje dag.

~ av Ingegerd på 21 juli 2010.

2 svar to “Jättebalsamin”

  1. Oj vad mycket fina växter du hittat! Jättebalsaminen är en härlig växt, vi har ett ställe ganska nära oss där den växer i mängder längs en bäck. Blommorna skiftar i allt från vitt till mörkaste rosa.
    Fröerna ”smätter” iväg när frökapseln är mogen, den nästan exploderar, så då får du passa på att skörda fröna. Bara att hålla en påse över kapseln innan du petar på den, så får du massor av frön.
    Tittade också på ditt inlägg om backvialen, så fina de är och visst ser man släktskapet med rosenvialen.
    Ha det gott på dina upptäcktsfärder 🙂

  2. Tack igen, Ulla!
    Även om jag saknar Arjeplogområdet, så hittar jag en massa nytt här och det känns riktigt roligt! Om igen får jag slå i min stora flora och försöka hitta rätt.
    För många år sedan tog jag frö från en balsamin och det spratt till i handen och det kändes som något levande hade gjort en kullerbytta och jag släppte alla frön. Nu vet jag bättre!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

Kommentera

 
