Brudsporre?


Jag fick ett tips av min dotter, som var ute på cykel en kväll och kom förbi en kohage fylld av orkidéer. Hon vet precis vad jag önskar. Jag visste precis var hon menade så idag åkte jag dit en stund.

Först såg jag ingenting, ni vet ögonen tar en titt över marken, men ser inte. När ögonen vant sig (ni kanske vet hur det är med kantareller, först ser man inga och sen ser man flera stycken) såg jag att kohagen var prydd av tusentals orkidéer. Jag fick se var jag satte ner fötterna. Jag har tittat och läst i mina floror och kommit fram till att detta kan vara brudsporre. Rätta mig gärna om jag har fel! Jag trodde inte på det först eftersom det sägs att brudsporren är sällsynt, så varför skulle just jag hitta sådana. Men det är klart, någonstans ska ju också brudsporrarna växa även om dom är sällsynta!

I denna kohage växte även en massa andra ängsblommor och korna lyste med sin frånvaro. Korna kanske inte får vara där under tiden orkidéerna blommar. Jag måste åka dit igen, där fanns så mycket annat att se och somligt hade ännu inte slagit ut. Folk som gick förbi har också tipsat mig om var jag kan hitta både brunkulla, guckusko och även norna. Men för dom orkidéerna är nog säsongen över nu, så det blir väl till att vänta till nästa år.

Häromdagen såg jag brudsporren i skogen, idag fyllde den en äng. Den trivs nog på flera ställen verkar det som. Jag blir i alla fall alldeles överväldigad av allt detta och njuter i fulla drag. Lyckan är total!

~ av Ingegerd på 11 juli 2010.

2 svar to “Brudsporre?”

  1. Det ska visst finnas en annan variant också som kallas för Praktsporre, den ska vara lite kraftigare än Brudsporren, läste jag på orkidésidan som jag sände dig.
    Jag kan inte hjälpa dig med identifieringen, är dålig på det, men troligen så är det en brudsporre. Väldigt fin är den i alla fall.
    Även om den är sällsynt så kan den säkert förekomma rikligt där den trivs och du har haft lyckan att finna den 🙂

  2. Hej igen, Ulla och tack så mycket!
    Det är nästan magiskt att hitta så många på en gång. Men vädret var vackert och det kom folk förbi och pratade med mig. Riktigt trevligt! Det fanns mycket mer där att fotografera, det måste bara slå ut först. Jag måste återvända!
    Jag är mest försiktig med identifieringen så jag säger inte att jag är bombsäker. Men kul är det i alla fall. Jag har varit ute hela dagen, men nu regnar det. Måste vila ryggen ikväll!
    Ha det så gott!
    Ingegerd

Kommentera

 
