Kamelia


Häromdagen köpte jag en kamelia på Konsum! Kamelian är ju en alldeles speciellt vacker blomma och har något skimmer omkring sig om att vara rätt så svårskött! På plantan fanns fyra knoppar och priset var inte så tokigt. Naturligtvis köpte jag den!

När jag kom hem läste jag litet om kamelian! Jag fick reda på att den inte alls passar i våra torra, varma lägenheter. En stor miss, kanske! Varför läste jag inte tidigare om kamelian? Varför tog överhuvud taget Konsum hem en sådan blomma, när vi inte än på länge kan sätta ut den?

Nu står plantan vid ett vädringsfönster på glänt, alltså ganska svalt! Knopparna har torkat och fallit av sedan flera dagar tillbaka! Men där finns ett stort hopp! En liten bladknopp har öppnat sig och börjat växa och nu finns där ett par ljusgröna, skira löv. Nu ska jag hålla liv i plantan till jag flyttar och får en lägenhet med inglasad balkong eller något slags uterum. Och jag har hittat en sådan! (Håll tummarna för att jag får den lägenheten.) Loppet är inte kört ännu! Mitt hopp står till dom ljusgröna små bladen, som är på väg! Kanske får jag en välmående kamelia till slut! Blommorna ska bli rosa-röda med vita strimmor i! Detta är riktigt spännande!

~ av Ingegerd på 07 april 2010.

Ett svar to “Kamelia”

  1. Så är det med kameliorna och jag har skrivit om det på min blogg. Det borde stå på dem att de inte klarar inomhusluften. Sätt ut den på din balkong så fort vädret tillåter, det räcker med ca 5+ och ta eventuellt in den på natten vid frostrisk. Och låt den aldrig torka ut.Själva växten tål ganska mycket kyla, men inte när den blommar för fullt, då vill den ha ca 12 – 16 grader.
    Hoppas du kan få den att överleva till nästa blomning.
    Hoppas också att du får lägenheten 🙂

Kommentera

 
