Vit stjärnlök


Stjärnlök, 1En krona av blommor

Stjärnlök, 2Närbild av blomma

Stjärnlök, 3

Närbild på kronans inre

Jag har köpt en blomma hos V i vår lilla blomsteraffär. Jag måste ju ha litet att fotografera och blommor är allra roligast även om det finns en mängd andra motiv. Detta är en afrikansk vit stjärnlök, som jag aldrig har mött tidigare. Jag har googlat och fann flera vackra namn på den, bl a ”Large Star of Betlehem”, ”Lesser Cape Lily”, ”Arabian Starflower” och ”Arab´s Eye”. Blomman växer runt Medelhavet. Klicka på fotona så syns det bättre.

På internet kan man se det inre av kronan (se nedersta bilden) växa upp till en högre kolv klädd med utslagna blommor, men jag undrar om det kommer att hända i min vas på köksbordet.

~ av Ingegerd på 30 september 2009.

Ett svar to “Vit stjärnlök”

  1. Bilden av blomman påminner om skogsstjärna, men den är ju mycket ”tunnare” och bräckligare såklart.

Kommentera

 
