Groblad


Groblad, 1

Groblad, 2a

Groblad heter egentligen gårdsgroblad. Den växer på upptrampad mark, såsom gårdsplaner och grusvägar. Många har den också i sin trädgård, där den betraktas som ogräs. Jag tycker nog ändå att den har sin tjusning med sina underbara detaljer. Jag ser till växtens skönhet även om det är ett ogräs.

Mitt vinterprojekt, Paradisblomstret, förresten: Jag har i flera dagar plockat små, pyttesmå, ljusgröna larver (kanske ett 20-tal), som sakta äter upp min blomma. Jag har också sprutat med såplösning, vilket inte bladen gillar särskilt mycket. Nu har jag klippt bort alla ätna och fula blad för då blir det lättare att se om någon fortfarande tuggar i sig min blomma. Det kommer små nya blad och jag har än så länge dom flesta knopparna kvar. Uppdatering följer.

~ av Ingegerd på 30 augusti 2009.

Ett svar to “Groblad”

  1. Instämmer helt, ”ogräs” är ibland vackrare än odlade blommor. Det finns väl egentligen inga ogräs, det är bara något som vi människor hittat på 🙂

    Prova att sticka ner några Provadopinnar i krukan med paradisblomstren. Kanske det hjälper även mot små larver.

    Ha en fin söndagskväll!

Kommentera

 
