Klöverkavalkad


Alsikeklöver, 1

Alsikeklöver

Rödklöver

Rödklöver

Vitklöver, 1

Vitklöver

Klöverblommor består av flera små blommor, som bildar kronan. Titta bara på detaljerna! Klöver finns det flera olika sorter av. Jag har bara fotat dom allra vanligaste och framför allt dom jag har hittat. Bin och humlor är flitiga besökare på klöverblommorna. Klöverhonung är litet speciellt och går faktiskt att köpa. Skogsklöver har jag ännu inte hittat här uppe, så den saknar jag. Jag har även letat efter flera andra sorters klöver, men ännu har jag inte sett någon av dom. Framtida fynd?

Kort rapport om mitt vinterprojekt, Paradisblomstret: I morse såg jag en liten larv på ett blad. Det blev omedelbar utryckning med såpvatten och sex små larver släppte taget om blommorna och hängde ner i sin tråd. Dom lever numera inte. Larverna vaknade väl till liv när paradisblomstret blev omplanterad och ställd i köksfönstret. Gissa om jag kommer att bevaka vidare!

~ av Ingegerd på 28 augusti 2009.

Ett svar to “Klöverkavalkad”

  1. väldigt fina bilder på klöverblommorna.

Kommentera

 
