Svarthö


Svarthö, 1

Svarthö, 2

Svarthö hör till lejongapsväxterna. Den är vanlig på fuktig, kalkrik torv- eller sandjord, ängar, stränder, kärr, videsnår och klipphyllor. Den var ny för mig förra sommaren och i år har jag fotograferat den ordentligt. Jag gillar den mörklila färgen på bladen och blommorna. Svarthö är en halvparasit, dvs den lever delvis på andra växter.

~ av Ingegerd på 21 augusti 2009.

Ett svar to “Svarthö”

  1. Den blomman passar dig mamma! Och mig med. Fantastiskt snygg färg. Längtar tills vi kommit så långt i vårt fixande, så jag kan börja fundera på vilka färger jag ska ha och vilka fina kort jag ska välja ut. Det börjar bli så många att välja på nu. Gerberan är given i alla fall.

Kommentera

 
