Igelknopp


Igelknopp

Igelknopp, 1

Igelknopp, 2

Igelknoppen är ny för mig. Jag har, mig veterligen, inte mött den tidigare någonstans. Inte mer än dom runda cirklarna av ”sjögräs” jag fotograferat tidigare. I år blommar cirklarna och det har jag inte sett tidigare. I år har jag dessutom sett flera gäss beta bland igelknoppen.

Enligt blomboken hör den till familjen ”igelknoppsväxter” och växer i leriga dammar, diken, åar, kärr, gärna nära avlopp. Jag förstår av blomboken att de översta blommorna är honhuvuden och de nedre är hanhuvuden (se översta fotot). Igelknoppen finns i olika storlekar. Jag skulle tippa att den översta är vanlig igelknopp. Den är ca 30-40 cm hög. På de nedre fotona växer stor igelknopp, skulle jag tro. Vattnet är ca 1 m djupt och bladen är flytande. Hur det kommer sig att den då bildar runda cirklar kan jag inte förklara, men det kan ju ha med väder och vind att göra.

~ av Ingegerd på 16 augusti 2009.

Ett svar to “Igelknopp”

  1. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Kommentera

 
